Thuisschoolmaatje geeft leerlingen echt ‘een slinger’

Niet voor alle jongeren is het volgen van thuisonderwijs even gemakkelijk. Eén van die jongeren is Olaf (14) uit Bergen op Zoom. Hij volgde al een maand thuisonderwijs, toen Thuisschoolmaatje op zijn pad kwam.

“Ik begon plat gezegd ‘lui’ te worden. Ik deed steeds minder vaak mijn huiswerk en raakte de controle en het overzicht kwijt. Mensen uit mijn omgeving merkten dat, zoals mijn ouders, maar ook docenten. Zij stuurden mailtjes; gaat het wel goed?!”

“Eh, is al die moeite voor mijn persoon nu echt nodig?”

De bezorgdheid leidde bij zijn mentor tot het opperen van de optie Thuisschoolmaatje. Olaf twijfelde in eerste instantie: “Ik dacht … eh, is al die moeite voor mijn persoon nu echt nodig? Maar ik wilde het aanbod ook niet meteen afslaan.”

Achterstand inhalen

Nog diezelfde week was er voor Olaf een Thuisschoolmaatje gevonden: “Ik werd in een Teams-groep gezet met mijn mentor en het Thuisschoolmaatje. Online bespraken we de status van mijn huiswerk en mijn Thuisschoolmaatje stelde voor te gaan werken met een schema in Excel. Daarmee werd meteen inzichtelijk wat mij te doen stond qua huiswerk.”

“Nu de ergste achterstand is ingehaald hebben we aan een goed kwartier videobellen soms al genoeg.”

Olaf vertelt: “Mijn maatje is een man van een jaar of veertig, een conrector uit de regio Amsterdam. Eerst ben je wat verlegen, maar na de tweede, derde keer contact begon het wel vertrouwd te voelen en durfde ik ook meer persoonlijk te worden en dingen te vertellen buiten de schoolzaken om. Op dit moment spreken we elkaar één tot tweemaal per week. In het begin was het contact wat langer; toen stond ik ook drie tot vier weken huiswerk achter. Nu de ergste achterstand is ingehaald hebben we aan een goed kwartier videobellen soms al genoeg. Dan deel ik mijn scherm met dat Excel-bestand er bij.”

Ritme oppakken

“Dat ik het Thuisschoolmaatje niet had kunnen missen is een groot woord, maar het heeft wel heel veel geholpen. Ja, toch wel. Anders was ik nog verder weggezakt.” Hij benadrukt: “Denk alsjeblieft niet: dit is teveel moeite voor mij. Schaam je ook niet, pak het aanbod gewoon aan, want het werkt! Het gaat veel beter nu.”

“Denk alsjeblieft niet: dit is teveel moeite voor mij. Schaam je ook niet, pak het aanbod gewoon aan, want het werkt! Het gaat veel beter nu.”

“Het grootste effect was te zien aan het begin van het contact, toen heb ik echt ‘een slinger’ gekregen. Het aangereikte ritme heb ik nu goed te pakken. Het lukt me steeds beter om zelfstandig taken op te pakken. En dat je het met een Thuisschoolmaatje ook over andere dingen dan school kunt hebben, vind ik ook prettig. Ik had veel last van stress, door die bergen huiswerk waar ik maar niet doorheen kwam … Dat heb ik goed kunnen bespreken. Het voelt nu stukken lichter!”

Voor ieder kind

Het verhaal van Olaf staat zeker niet op zich, stelt zijn mentor Jacqueline Zandee, werkzaam bij Gymnasium Juvenaat: “Waar veel van onze kinderen in de klas de informatie als een spons opzuigen, is de concentratie thuis een stuk moeilijker op te brengen.” Zandee is enthousiast over Thuisschoolmaatje. Ze wist al tien leerlingen van haar school te koppelen met een maatje online. “Dat stukje extra aandacht gun je eigenlijk ieder kind.”